مراحل انجام ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان
سوالات متداول در رابطه با ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از عمل ایمپلنت دندان

یکی از گران قیمت ترین روش های درمانی دندان یا دندان های از دست رفته، ایمپلنت می باشد.ایمپلنت دندان می تواند بلافاصله بعد از کشیدن دندان تا ۳ ماه یا بیشتر، بعد از کشیدن دندان صورت گیرد. برای درمان ایمپلنت دندان باید دو مرحله انجام شود. مرحله اول قرار دادن ایمپلنت و مرحله دوم درمان را بارگذاری اجزای دیگر می گویند. این بارگذاری می تواند بلافاصله بعد از قراردادن ایمپلنت دندانی و یا پس از چند هفته یا چند ماه انجام شود. احتمال بروز خونریزی، تورم، کبودی و یا عفونت بعد از جراحی وجود دارد. برای پیشگیری از این عوارض می توان از آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن استفاده نمود و بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت کرد.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های مهم پس از جراحی ایمپلنت

توصیه های زیر جهت آرامش و راحتی فرد در چند روز اول بعد از جراحی و جهت پیشگیری از عوارض ذکر شده می باشد. انجام درست و به موقع توصیه ها و مراجعات منظم به پزشک متخصص می توان نتیجه مطلوبی را بهمراه داشته باشد.

استراحت

• بعد از عمل جراحی، چند ساعت را به استراحت و سکوت بپردازید و دراز بکشید، کمی زیر سر خود را به کمک بالش بالاتر نگه دارید.
• با تغییر وضعیت بدن تان بعد از جراحی از ایجاد سرگیجه جلوگیری نمایید. این تغییر وضعیت می تواند شامل از حالت خوابیده به نشسته و از حالت نشسته به ایستاده باشد.
• تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی ایمپلنت دندان ، فعالیت های بدن را محدود کنید و از انجام فعالیت های سنگین و تمرینات ورزشی اجتناب کنید و استراحت نمایید.

یخ

یک کیسه یخ تهیه نمایید و بلافاصله بعد از عمل جراحی بر روی صورت و در محل جراحی قرار دهید. یخ را به مدت ۱۰دقیقه بر روی صورت گذاشته و ۱۰ دقیقه بردارید. این کار را به طور مرتب تکرار کنید. استفاده از کیسه یخ را برای ۲۴-۴۸ ساعت بعد از عمل ادامه دهید تا به کاهش تورم کمک کند. از روز سوم به بعد برای کاهش عوارض جراحی گرمای مرطوب می تواند تأثیر گذار باشد.

دارو های تجویزی

در جراحی ایمپلنت دندان ، درد خفیفی احساس می شود. برای رفع این درد با توجه به راهنمایی و تجویز پزشک از داورهای مسکن استفاده کنید. در صورتی که از مسکن استفاده می کنید ولی تأثیری در روند کاهش درد ندارد با پزشک خود مشورت نمایید. اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، آنتی بوتیک های تجویزی را حتما تا انتهای دوره درمان خود مصرف کنید. از عوارض جانبی داروها شامل معده درد یا خواب آلودی مطلع باشید.

حفظ بهداشت دهان و دندان

برای اینکه جراحی ایمپلنت دندان با موفقیت همراه باشد باید بیمار بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرد. بیمار به هیچ وجه نباید از مسواک و نخ دندان در روز اول بعد از جراحی استفاده کند. از شستن دهان خود و تف کردن اجتناب کنید. شستشوی دهان باید طبق دستور و راهنمایی پزشک انجام شود.
برای شستن و ضد عفونی کردن دهان خود می توانید از آب نمک رقیق استفاده کنید. مسواک زدن را ۷ روز پس از جراحی و به صورت آرام شروع کنید.

غذا خوردن

بعد از جراحی ایمپلنت دندان  برای برطرف شدن بی حسی از مواد غذایی سرد مثل بستنی باید استفاده کرد. استفاده از مواد غذایی گرم، غذاهای جویدنی، غذاهای پرادویه، غذاهای اسیدی (گوجه فرنگی و پرتغال)، غذاهای بسیار سرد اصلا توصیه نمی شود. حتی المقدور از غذاهای نرم اما سرد مانند ماست، پوره ی سیب زمینی و سوپ استفاده کنید. با رعایت رژیم غذایی مناسب، روند بهبود را تسریع ببخشید.

مایعات

مصرف مایعات خنک بلافاصله بعد از عمل جراحی ایمپلنت توصیه می شود. مصرف ۶- ۸ لیوان آب بعد از جراحی باعث بهبود روند درمان می شود. در هنگام مصرف مایعات از نی نوشیدنی استفاده نکنید زیرا استفاده ار نی باعث خونریزی محل جراحی شده، می شود. برای ترمیم بهتر و سریع این جراحی می توانید شیر سرد هم بنوشید.

خون ریزی بعد از عمل

مقداری خونریزی تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی امر طبیعی است. باید این خونریزی قابل کنترل باشد. برای کنترل خونریزی، می توانید یک گاز استریل به مدت ۳۰ دقیقه بر روی محل جراحی بگذارید و تحت فشار قرار دهید. در صورتی که خونریزی متوقف نشد، یک گاز مرطوب را مجددا به مدت ۳۰ دقیقه بر روی محل جراحی بگذارید. در زمان جراحی از قرص های ضد انعقاد خون مانند آسپرین استفاده نکنید و در صورت مصرف این گونه دارو ها، به پزشک خود اطلاع دهید.

تورم

ایجاد تورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان امری عادی است. ورم در ناحیه جراحی تا دو روز بعد از عمل بیشتر می شود و بعد از ۴۸ ساعت کاهش چشمگیری میابد. برای بهبود تورم و کاهش آن در روز اول از کیسه یخ و پس از گذشت ۲۴ ساعت شستشو با آب نمک رقیق، توصیه می شود.
از لمس محل جراحی با زبان و انگشتان خود اجتناب کنید. در صورتی که بعد از ۴ روز از جراحی درد، تورم و یا تب داشتید با پزشک خود مطرح کنید.

کشیدن سیگار

سیگار کشیدن از بهبود و ترمیم محل جراحی جلوگیری می کند و امکان افزایش عفونت، درد و تورم را به همراه دارد. پس توصیه می شود تا از کشیدن سیگار خودداری کنید. استعمال دخانیات از جمله سیگار باعث بروز بیماری های دهان و دندان به خصوص لثه می شود.

مصرف الکل

هرگز هنگام مصرف داروهای مسکن و ضد درد الکل مصرف نکنید.